Svako od nas se sigurno susreo sa Hello Kitty do sada, što i nije teško, jer je jedan od najpopularnijih simbola širom sveta, naročito u Japanu. Ne biste verovali šta se sve u današnje vreme proizvodi sa likom ove mace sa malim očima, nosem, i velikom glavom u obliku maršmeloua (da, to je utisak koji ostavlja na mene). Hello Kitty je prisutna od 1974. godine, i čini se da njena popularnost iz godine u godinu samo raste. Zašto?
Postoji više odgovora na ovo pitanje, a moje mišljenje je da nema tačnog ili netačnog, jer se radi o nečijem subjektivnom doživljaju ovog simbola. Naime, najveći procenat žena u Japanu je na pitanje: „Zašto je Hello Kitty toliko popularna?“, odgovorilo da je to zato što je slatka i ljupka. Ovo i jeste istina, pogotovo kada se uzme u obzir da se ljupki predmeti mogu naći na svakom koraku u Japanu: na reklamama, sloganima preduzeća, predmetima za svakodnevnu upotrebu, itd. Ali, ono što nije na prvi pogled toliko uočljivo, jeste da je ljupkost kod njih povezana sa vizijom „idealne“ žene, i trebalo bi je shvatiti kao ključni simbol u njihovom društvu. U većini anketa koje su sprovođene među ženama u Japanu, na temu šta misle o ljupkosti, često bi se našle zbunjene i ne bi znale šta da odgovore, jer, kako same kažu, ljupkost je kao ljubav, ona ne može da se opiše rečima, ona se oseća.
Bilo je i onih koji su odgovarali da su ljupki simboli poput Hello Kitty popularni jer pružaju osećaj bega od stvarnosti. Ako se uzme u obzir tempo života u Japanu, moguće je da ti objekti u stvari ulepšavaju društvene odnose i izazivaju osećaj prijateljstva i sigurnosti tako što svojim umirujućim izgledom i dobro uklopljenim bojama, šalju prijateljske poruke. Jedna od najvažnijih karakteristika ljupkosti jeste dečiji izgled, što se uklapa u sliku žene koja nosi majicu sa Hello Kitty likom, i možda to kod nas nije uobičajeno, ali izgledati kao ljupko, nesigurno i nezaštićeno dete, je upravo ono što se u Japanu smatra poželjnim izgledom žena. To su i sledeće karakteristike ljupkosti, da se odaje utisak nezaštićenosti, i potrebe za ljubavlju i pažnjom drugih ljudi. I jedan od poslednjih elemenata ljupkosti, koji spaja sve ostale u celinu, jesu životinje! Zašto životinje? Pa, baš zbog njihove nezaštićenosti i potrebe za ljubavlju, i ko bolje izaziva taj osećaj ako ne simbol ljupke mace sa crvenom mašnicom? Ljupkost asocira na nezaštićenost, a žene treba da budu štićene, mažene i pažene, i upravo taj nagon bi trebalo probuditi kod muškarca ljupkim izgledom, otuda potenciranje na tome. Još jedan od razloga njene popularnosti jeste osećaj nostalgije koji ona budi, i asocijacije na detinjstvo, naročito kod žena u Japanu koje su sada u svojim dvadesetim i tridesetim godinama (1974. godine kada je ekspanzija započeta, one su bile deca).
Da rezimiram, Hello Kitty je sveprisutna i svepristupačna, jedan od najpopularnijih simbola u Japanu zbog svoje ljupkosti, nostalgije i osećaja prijateljstva i sigurnosti koje izaziva. Meni lično nije ništa od toga, ni slatka, ni ljupka, ali to je valjda samo pokazatelj kulturnih i društvenih različitosti, kao i drugačijih shvatanja predstava o „idealnoj“ ženi :)
P.s. za sve one koje ova priča zanima nešto više i detaljnije, preporučujem tekst "How Hello Kitty commodifies the cute, cool and camp", autor Brian J. McVeigh.
No comments:
Post a Comment