Okružena sam njima svakog dana jer mi stoje okačene na zidu sobe i neizostavni su deo mojih kombinacija a ponekad i ključni. Znam da niste iznenađeni time što sam odlučila da se pozabavim baš njihovom istorijom. Nažalost, ona i nije toliko zanimljiva koliko sam ja očekivala, sastoji se od niza godina i činjenica. Za moje (skromno) antropološko znanje su zbog toga mnogo zahvalnije teme koje se tiču istorije modnih promena, uzroka i posledica. Još jedan tekst na tu temu ćete imati prilike da pročitate uskoro, a do tada ovo možete smatrati lakim štivom uz vikend kaficu :)
Započinjem tekst jednim možda malo iznenađujućim podatkom a to je da jedne od prvih naočare za sunce nisu imale za zadatak da zaštite oči od sunčevih zraka. U trinaestom veku u Kini uloga im je bila da sakriju facijalne ekspresije i emocije sudija da bi njihova odluka ostala sakrivena sve do kraja suđenja.
Zašto ih onda smatramo prvim sunčanim naočarima? Prvi razlog je zato što su stakla bila u potpunosti zatamnjena kao što je slučaj sa najvećim brojem današnjih naočara, a drugi zato što su one mogle da se koriste za tu namenu ali im to nije bila primarna uloga. Možemo reći da naučnici nisu bili toliko orijentisani na rešavanje problema koji se tiču vida, ali i zato što su šeširi bili ti koji su trebali da nas zaštite od sunca a ne naočare.
Ni sredinom 18. veka se stvari nisu mnogo promenile što se toga tiče. Umesto da se radi na poboljšanju zaštite, britanski naučnik James Ayscough je eksperimentisao za plavim i zelenim staklima za koje je verovao da mogu da koriguju vid. Ovo je ipak važna godina jer su ovo prva stakla u boji koja su napravljena.
Popularnost naočara je fenomen dvadesetog veka, Amerike, filmske industrije i vojske koja je odigrala značajnu ulogu u njihovom razvoju i tehnološkom napretku. Godina koja je bila prekretnica jeste 1929. kada je Sam Foster, osnivač Sam Foster kompanije, prodao prvi par naočara za sunce, onakvih kakve mi danas znamo. U roku od godinu dana one postaju hit, naročito među glumcima koji ih nose radi "zaštite" od fanova.
Tokom II svetkog rata vojska je zatražila da se naprave takve naočare koje će biti u mogućnosti da zaštite pilote od odsjaja na velikim visinama. Bausch & Lomb prave prvi prototip sa zelenim staklima.
Mislim da nastavak ovog dela priče znate - 1936. godine nastaje poznati Ray Ban model pilotskih ili avijatorskih naočara sa blago savijenim okvirom rama, sve sa ciljem da se pilotima olakša posao. Oni su naočare dobili besplatno a u prodaji su se našle naredne godine. Danas važe za jedan od najprodavanijih modela pored Wayfarer koji je dizajniran 1953. godine. Podaci kažu da su američki vojnici koji su marširali kroz Francusku izazvali oduševljenje naočarima koje su nosili, tako da su svi poželeli jedan par pilotskih samo za sebe. Postale su "must have".
Nakon ovoga slede šezdesete godine, era masovne potrošnje i potrošačkog društva. Slavni dizajneri i holivudske zvezde diktiraju trendove, pojavljuju se u javnosti i na naslovnim stranama časopisa noseći neke od najpopularnijih modela tog vremena (lenonke, naočare sa mačkastim okvirom, pilotske, i tako dalje). Dior ih uključuje u sastavni deo svojih kolekcija i prikazuje na modnim revijama, i kao skoro sve čega se dotaknu slavna imena poput njega i uopšteno visoka moda, nastaju naočare koje su sinonim za luksuz i pokazatelj imovinskog stanja. Ukratko, postaju i statusni simbol.
U današnje vreme mislim da se situacija nije mnogo promenila.
Kako se moda ponavlja, vintage komadi postaju moderni, retro stvari niču na sve strane, tako se i oblik naočara iz ovog perioda smatra ponovo "in", dok su neki ipak ostali klasika koja nikada nije ni izašla iz mode. Svi znamo da su velike, takozvane Jackie O. naočare poslednjih par godina doživele popularnost kakvu su imale i osamdesetih, dok su pilotske već više od sedamdeset godina slavne. Zanimljivi podaci koje sam uspela da nađem su da Elton John ima preko hiljadu pari naočara za sunce, da ih u Americi na svakih četrnaest sekundi neko izgubi ili polomi i da je najskuplji par koji je prodat pripadao Elvisu i dostigao je sumu od 250 000$ na eBay-u.
Pre nego što vam poželim ugodan vikend, za one koji nisu videli na mojoj Facebook stranici, dve divne devojke sa Sparkle Fashion Blog-a su me ugostile u svojoj rubrici "Sneak peek in***closet", pa ako želite na linku koji sam ostavila možete da zavirite :)
Puno :** do sledećeg posta i lep vikend vam želim...
No comments:
Post a Comment